Blog

Authentieke en herkenbare foto’s voor Voedingscentrum

Wie kent er niet de Schijf van Vijf? Het Voedingscentrum lanceert regelmatig nieuwe campagnes, en benadert mij vaak voor foto’s. Steeds wordt er een ander thema uitgelicht. Ik neem je graag mee achter de schermen bij de verschillende shoots die ik afgelopen jaren voor hen heb gedaan.

Authentieke en herkenbare foto’s voor Voedingscentrum

Geen stockfoto’s

Het Voedingscentrum komt altijd met een uitgebreide briefing waarin precies staat welke beelden nodig zijn en wat daarop te zien is. Bijzonder is dat de opdracht duidelijk zegt: het mag niet lijken op stockfoto’s. De doelgroep moet zich kunnen herkennen in de beelden, dus het mag niet te nep overkomen. De uitdaging is om met modellen een authentieke situatie neer te zetten.

Locatie fotografie in het buurtcentrum

Voor deze shoot reisde ik af naar een buurtcentrum. De deelnemers waren modellen, maar de voorlichter was wel van het Voedingscentrum. De beste manier om dit zo echt mogelijk in beeld te krijgen, was door een gewone voorlichting te ensceneren. Ik heb de voorlichter haar gewone praatje laten houden en de modellen vragen laten stellen. Op de foto ziet het eruit als een geanimeerd gesprek.

De Gezonde Schoolkantine

De opdracht De Gezonde Schoolkantine werkte net iets anders. Hier werd niet gewerkt met professionele modellen, maar met echte leerlingen van een middelbare school. Ik heb hen laten rondlopen en gedragen zoals ze dat normaal ook zouden doen. Een eigentijds beeld waarin scholieren zichzelf kunnen herkennen.

Campagne Preventieakkoord

In 2024 werd door het Voedingscentrum vastgesteld dat het preventieakkoord van de overheid niet effectief genoeg was om overgewicht terug te dringen. Voor de bijbehorende campagne waren foto’s nodig die mensen laten zien wat zij in het dagelijks leven kunnen doen om gezonder te eten.
Zo maakten we foto’s op de markt, in een budget-supermarkt en in een huis in Den Haag. In de supermarkt was het even puzzelen, omdat bepaalde merken niet op beeld mochten. Op de markt was het even zoeken om de modellen goed uit te lichten. Gelukkig waren alle marktkoopmannen enthousiast om mee te werken, want ze kenden allemaal het Voedingscentrum wel. Op alle drie de locaties werd het resultaat een authentiek, herkenbaar beeld voor een heldere campagne.

No items found.